دعوت مجدد از پيشگامان كويريزد براي مديريت مخابرات ايران


یزدفردا "شركت تعاوني پيشگامان كوير يزد به عنوان يكي از پرافتخار ترين شركت هاي تعاوني حوزه آي تي ايران به عنوان نماينده بخش خصوصي به مزايده خريد 50 درصد به اضافه يك سهم شركت مخابرات ايران وارد شد. علي رغم تاييد صلاحيت فني و مالي براي مديريت مخابرات ايران تنها چند ساعت مانده به برگزاري مزايده به دلايلي كه به دليل امنيتي در سانه ها مطرح شد از حضور در بزرگترين معامله تاريخ اقتصاد ايران بازماند.

شركت تعاوني پيشگامان كوير هم اينك با سرمايه ثبتي معادل 202 ميليارد تومان لقب بزرگترين شركت تعاوني و خصوصي در حوز ه آي تي ايران را دارد. اين در حالي است كه با توجه سهامي بودن اين شركت و حضور 5 هزار نفراز مردم هرگونه خبري در خصوص اين شركت مور توجه شديد مردم يزد قرار مي گيرد. با توجه به اين حساسيت يزدي ها گفتگو با مدير اين شركت در چنين شرايطي جذاب است. متن زير گفتگوي ابتكار با مهندس رضايي نژاد، قائم مقام مديرعامل و رئيس هيئت مديره گروه پيشگامان كوير است كه مجداد توسط شركت برنده مزايده به همكاري در خصوص مديريت مخابرات ايران دعوت شده است:

مهندس محمدرضا رضائي نژاد در خصوص فعاليت هاي گروه پيشگامان كوير اظهارداشت: شركت تعاوني پيشگامان كوير از سال 1375 با ماهيت تعاوني در حوزه فن آوري اطلاعات شروع به فعاليت كرد. در ادامه كار با توجه به وجود حوزه هاي مختلف در صنعت IT و لزوم فعاليت تخصصي در اين حوزه ها، تصميم گرفتيم فعاليت ها به صورت تخصصي در قالب شركت هاي تعاوني ديگر با زيرمجموعه شركت اصلي يعني پيشگامان كوير فعاليت كنند و به اين صورت مجموعه شركت هاي پيشگامان به وجود آمد و خوشبختانه در حال حاضر 14 شركت در قالب گروه تعاوني پيشگامان كوير در حال فعاليت هستند .وي در خصوص فعايت هاي انجام شده در اين مجموعه گفت: هر شركت با توجه به اهدافش برنامه ريزي خاصي انجام داده است و از آنجا كه پرسنل آن داراي توان فني و تخصص بالايي هستند تاكنون پروژه ها و فعاليت هاي بسيار زياد و موفقي ارائه كرده اند. اما در مجموع مي توان به عناويني همچون نخستين و بزرگترين شرکت تعاونی کشور در زمینه IT اشاره كرد كه با توجه به مركزيت شركت در يزد هم اينك استان يزد به قطب آي تي كشور تبديل شده است.رضائي نژاد افزود: پيشگامان كوير اولين شركت تعاوني ايراني است كه توانست مجوز تلفن بين الملل اينترنتي[Voip]، ارائه كننده خدمات اينترنتي [ISP]، ارائه كننده خدمات اينترنتي در حوزه فروش پهناي باند [ICP] و از معدود ارائه كنندگان اينترنت پرسرعت ADSL در كل كشور [PAP] را اخذ كند كه بايد افتخار اخذ مجوز فعاليت دفاتر خدماتی برای اولین بار در کشور را نيز به اين ليست اضافه كرد.

قائم مقام مديرعامل و رئيس هيئت مديره گروه پيشگامان كوير ادامه داد: افزايش نظارت بر فعاليت ها كه از ماهيت تعاوني مجموعه و مشاركت افراد مختلف نشات مي گيرد و همراهي بينش بالاي اقتصادي مديران مجموعه و همچنين استفاده از تمام ظرفيت پرسنل، گروه پيشگامان كوير توانست در مدت كوتاهي از فعاليت به افتخارات زيادي دست پيدا كند كه در اينجا فقط به عناوين كشوري گروه اشاره مي كنم.
 عنوان تعاونی برتر طی دو سال متمادی، انتخاب به عنوان تعاوني ويژه در كشور، کارآفرین برتر کشور، عرضه کننده برتر اینترنتی کشور در سال 87 كه جايزه ایتا را نيز براي شركت به ارمغان آورد، تنها بخشي از مجموعه افتخارات مي باشد.
پيشگامان كوير به عنوان پیمانکار برتر ICT روستایی در کل کشور در سال 88 شناخته شد كه نقطه عطفي براي دولت الكترونيك محسوب شده و پيشگامان در اين عرصه در كشور رتبه نخست را دارد.
وي افزود: برترین عرضه کننده RFID در ایران در سال 88 كه مربوط به تكنولوژي مديريت جزيره اي است كه اين تنها يكي از بسته هاي نرم افزاري گروه مي باشد. اين در حالي است كه شركت هاي زیرمجموعه پيشگامان كه در حوزه هاي توليد نرم افزار فعاليت مي كنند افتخارات ارزشمندي بدست آورده اند و از سوي ديگر تكنولوژي هاي گسترده و فوق پيشرفته را در حوزه هاي مختلف در ايران توليد كرده اند. رضائي نژاد در پاسخ به سوال اينكه آيا پيشگامان كوير قدرت پرداخت مبلغ 8 هزار ميليارد تومان را براي مخابرات داشت يا خير و چگونه و با چه هدفي وارد بحث مزايده خريد سهام مخابرات شد، گفت: مبلغ 8 هزار ميليارد تومان به صورت اقساطي پرداخت مي شود و ما و ديگر رقبا هيچ كدام اين مبلغ را نداريم، بلكه با توجه به در اختيار قرار گرفتن درآمد مخابرات، شركت برنده مي تواند با در نظر گرفتن ساز وكار مناسب اين مبلغ را به دولت بپردازد و نياز به نقدينگي فوري در اين خصوص ندارد. صرفا واريز مبلغ 3 درصد ضمانت خريد كه مبلغي در حدود233 ميليارد تومان و 20 درصد ثمن معامله كه حدود 1600 ميليارد تومان است به عنوان مهمترين دغدغه حضور در مزايده مطرح بود. پيشگامان از حدود 5 هزار نفر از مردم يزد تغذيه مالي مي شود و اين افراد با خريد سهام شركت امكان سرمايه گذاري شركت را در پروژه هاي مختلفي همچون اينترنت پرسرعت در كل كشور، فيبرنوري و ... فراهم آورده اند.


وي افزود: البته ذكر اين نكته ضروري است كه در مجموع كل سرمايه گذاري ها به اين ميزان نبود و ما مجبور بوديم از فرآيند ديگري بهره بگيريم. بر اين اساس همانگونه كه قبلا نيز اعلام شده بود، شركت مادر تخصصي سرمايه گذاري به نام شركت پيشگامان رسانه پارس تاسيس شد كه با فروش سهام خود در گستره تمام كشور، نقدينگي لازم را براي خريد مخابرات ايران، تامين مي كرد. از همين فرصت هم استفاده مي كنم و به همشهريان يزدي و ديگر هموطنان در سراسر كشور اعلام مي كنم، ثبت نام و فروش سهام اين شركت از خانواده پيشگامان كوير آغاز شده و هموطنان مي توانند سهام اين شركت را خريداري كنند.رضائي نژاد در خصوص اينكه با توجه به حذف پيشگامان كوير از مزايده مخابرات ايران ديگر براي چه برنامه اي سهام شركت پيشگامان رسانه پارس به فروش مي رسد، گفت: در حال حاضر پيشگامان كوير در حال برنامه ريزي براي مشاركت در پروژه اپراتور سوم تلفن همراه كشور است و به مردم اطمنيان مي دهيم اين سرمايه گذاري سود تضمين شده اي در اختيار آنان قرار مي دهد. اين در حالي است كه هم اكنون مقدمات ارائه سرويس تلفن بين المللي چلچله با پيش شماره 040 انجام شده و از اين طريق هموطنان مي توانند با استفاده از 040 تماس خارج از كشور خود را با امنيت بيشتر، كيفيت بالاتر و هزينه بسيار كمتر انجام دهند كه با توجه به پيش بيني انجام شده، مشاركت هموطنان در خريد سهام شركت رسانه پارس مقرون به صرفه خواهد بود كه خوشبختانه تاكنون استقبال خوبي هم صورت گرفته است.

قائم مقام مديرعامل و رئيس هيئت مديره گروه پيشگامان كوير در پاسخ به اين سوال كه گفته مي شود صلاحیت پيشگامان دچار خدشه شده است گفت: خير چنين بحثي مطرح نيست. در حال حاضر ما بزرگترين شركت تعاوني صنعت IT ايران هستيم و ده ها پروژه ديگر در حال اجرا داريم. مبحثي كه به عنوان صلاحيت در خريد مخابرات مطرح شد، نياز به توضيح دارد. از آنجا كه برنده مزايده خريد مخابرات تصميم گيرنده اصلي مخابرات ايران مي شد، حساسيت هاي بسيار زيادي از سوي دستگاه هاي مختلف كشور داشت. از آنجا كه پيشگامان كوير يك شركت كاملا خصوصي است بنابراين در اختيار گذاشتن مخابرات ايران با شرايط فعلي جامعه براي مسئولين كمي رعب آور بود. به همين دليل آنها علي رغم داشتن صلاحيت مالي، فني و تخصصي پيشگامان، صرفا به دليلی كه در رسانه ها لقب امنيتي گرفته، از حضور در مزايده باز ماند تا سيستم با پذيرفتن اين هزينه، از پرداخت هزينه هاي احتمالي آينده آن معاف شود.

 وي افزود: پيشگامان كوير صلاحيت امنيتي به معناي ماهيت مسائل امنيتي را داشته و هم اكنون نيز پروژه هاي زيادي را در حوزه هاي مختلف در كل كشور در دست اجرا دارد و اين مسائل كه شما مطرح مي كنيد قابل بحث نيست.
رضائي نژاد افزود: نكته ديگر در اين زمينه اين است كه شركتي كه برنده مزايده سهام مخابرات شده است از پيشگامان كوير درخواست كرده است كه در زمينه مديريت مخابرات همكاري جدي داشته باشد كه البته اين دعوت در حال بررسي است. اگر قرار بود عدم صلاحيت امنيتي مطرح باشد بي شك چنين درخواستي هم از شركت پيشگامان كوير نمي شد، ماهيت واژه امنيتي در اين مورد متفاوت است و حتي امروز بسياري مسئولين از حضور پيشگامان كوير در ديگر عرصه ها دفاع مي كنند
منبع:ابتکار

یزدفردا


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا